sobota, 3 stycznia 2015

Polowanie na księżyce Jowisza.

Wczoraj można było zaobserwować ciekawe zjawisko .

Jowisz 2015-01-03-0105 UT RGB

Cassegrain 200/3500
Kamera  ASI120MM
filtry RGB GSO




 Na tarczy Jowisza pojawiły się dwa księżyce oraz dwa cienie . Cienie zawsze są dobrze widoczne bo jak to cień pozostawia za sobą ciemniejszcy odcień od tła. Natomiast nie zawsze jest łatwo zarejestrować obecność księżyców na tarczy planety . Jasność ich jest zbliżona do jasności pasów równikowych też słabo się odznaczają  . W dodatku pogoda nie ułatwiała do zarejestrowania poprawnych jakościowo plików.

Jeżeli chodzi o pogodę to zaryzykowałem gdyż wystawiłem sprzęt kiedy padał deszcz oraz na dworze panował silny wiatr. Jednak wybór teleskopu padł na stary dobry Cassegain 200/3500
8 calowy teleskop w moim przypadku jest mniej podatny na mocne podmuchy  wiatru przy zastosowaniu SW300/1500 mógłbym uszkodzić montaż . Jednak przez 1.5 h czuwania na dziurę w chmurach okazało się że jest coraz gorzej skapitulowałem . Zniesmaczony sprzęt zaniosłem do domu.
Po piętnastu minutach wyjrzałem za okno i tu szok wiało dalej, ale niemal na całości czyste niebo . \ Pomyślałem ale pech . Jednak zaryzykowałem i w mega ekspresowym tempie sprzęt po 10 minutach stał gotowy do akcji.
Udało mi się zarejestrować 21 plików po 60 sekund co bardzo mnie to ucieszyło . Jakość przecięta no ale tu nie zawsze o to chodzi . Moim celem było uwiecznić 2 cienie i 2 księżyce. Same księżyce dopiero stają się widoczne po zastosowaniu sztuczki polegającej na przesyceniu kolorów .


Jowisz 2015-01-03-0105 UT RGB


Czerwone strzałki pokazują cienie księżyców IO oraz Europy natomiast zielone strzałki same księżyce.

Jowisz 2015-01-03-0105 UT BW

Jak widać na czarno białej foto obecniość samych księżyców jest niemożliwa. Była to pierwsza próba rejestracji plików Kamera ASI 120MM wraz z teleskopem 200/3500  Kamera ma dość spory zapas światło siły planuję przy najbliższej okazji zrobić sesją z zastosowaniem soczewki Barlowa. Wówczas ogniskowa wyniesie 7000 . Zobaczymy co jeszcze można wycisnąć z ponad 20 letniego teleskopu.

Na koniec szybka animacja .




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz