wtorek, 27 czerwca 2017

Kolimacja Newtona SW-300/1500

Po czyszczeniu optyki przyszedł czas na kolimację teleskopu . Żeby to zrobić nie potrzeba jakiś specjalnych umiejętność . Należy jednak zrozumieć co trzeba zrobić ,to znaczy  jakie odbicia nas interesują w danym kroku  regulacji . Do kolimacji zwierciadeł pomocny jest kolimator laserowy . Mój kolimator jak się później okazało nie rzutuje punktu podczas obrotu wokół swojej osi i trzeba go będzie skalibrować . Dowiedziałem się od Mojego Kolegi Adama Tomaszewskiego ( fachowiec w dziedzinie astrofotografii) że bardzo precyzyjną dobrze opisaną instrukcję kolimacji zrobił Kolega HAMAL . Przy tak opisanej metodzie nie potrzeba kolimatora . Jedyny sprzęt który będzie nam potrzebny  to stare pudełko po negatywach . Opis Kolimacji HAMALA znajdziemy pod TYM linkiem. Zachęcam do korzystanie z tej instrukcji . Należy bardzo uważnie czytać gdyż w tym opisie każdy krok musi być wykonany zgodnie z opisem . Bardzo dobrze i w porę jest opisane zjawisko offsetu . Wcześniej regulowałem LW tak jak to jest pokazane na filmach na YouTube i wyniki mojej regulacji były średnie . 

Tak wygląda prawidłowo skolimowany teleskop .Jak można zauważyć dobrze widoczne jest zjawisko offsetu.  Lustrzanką z ręki ciężko zrobić centryczną fotkę dlatego widzimy że mocowania LG nie wypadają równo . Defakto są one idealnie równo widoczne w otworze kolimatora po kliszy.
Ja wykorzystałem starą zatyczkę od soczewki Barlowa która już była nie potrzebna . Otworek musi być dokładnie na środku .
Konstrukcja ustawiania trzech pozycjonerów przy lustrze wtórnym jest przez producenta źle przemyślana . Mam na myśli że z czasem odznaczają się na powierzchni stopy  LW znaki od pozycjonerów a co za tym idzie ustawianie mikro ruchów w prawo lewo jest nieco problematyczne. Żeby sobie ułatwić  pracę  zrobiłem sobie taką modyfikację tak jak tutaj jest to pokazane na filmie.
Po zastosowaniu podkładki stalowej z teflonową ,  kolimacja staje się o wiele łatwiejsza.

widoczny biały ring to właśnie podkłada teflonowa . Jest ona przysłonięta zwierciadłem wtórnym tak że jej jasny widok nie ma wpływu na obrazy.

Po zakończonej kolimacji pozostało tylko wyosiować szukacz .

w odległości  1113m widoczny przekaźnik GSM

widok Przekaźnika przy projekcji okularowej za pomocą szukacza

widok z ogniska głównego Teleskopu przez okular 28mm projekcja okularowa 

Prawdziwym testem poprawnej kolimacji będzie widok niezogniskowanej gwiazdy . Widoczne ringi powinny być centrycznie wyświetlane na cały okręgu . Czy tak będzie? okaże się przy najbliższej próbie

4 komentarze:

  1. Ponownie świetnie opisana, tym razem instrukcja kolimacji teleskopu 🔭. Temat z którym w praktyce każdy miłośnik Astro wcześniej czy później się zetknie. Przemku, gratuluję cierpliwości przy tworzeniu tak wyczerpującego opisu wraz z załączonymi poglądowo zdjęciami! Pozdrawiam, Robert

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Robert za cenne komentarze. No tutaj to bez dwóch zdań pełen sukces zawdzięczam dzięki kolegom z portali astronomicznych . Mam nadzieję że kiedyś ktoś z takim problemem jak ja tutaj zerknie i skorzysta z gotowych podpowiedzi.

      Usuń
  2. Gratuluje Przemku Super robota :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję . Fajnie mieć Kolegów na forum . Samemu było by się ciężko ogarnąć . Internet mocno pomaga .

      Usuń