poniedziałek, 28 września 2015

Całkowite zaćmienie Księżyca 28.09.2015

No i udało się . Tym razem pogoda dopisała . Co prawda z braku widoczności na niebo zachodnie zarejestrowałem zjawisko do chwili całkowitego zaćmienia to i tak jestem bardzo zadowolony.




Rzeczywiście dało się odczuć wizualnie że księżyc jest w fazie perygeum . Ledwo udało się umieścić całą tarczę księżyca na matrycy lustrzanki . 

Do rejestracji plików przygotowałem się podobnie jak do zaćmienia słońca. 
Czyli sony ALFA 700 w ognisku SW300/1500 oraz kręcenie video timelapse zastosowując kamerkę ASI120mm 

Pełnia Księżyca około 21:00 UTC



Całkowite zaćmienie Księżyca 02:30 UTC



Timelapse ASI120MM  klatka co 10 sek.
Timelapse z widokiem pozornego przesuwania się się gwiazd przy tarczy Księżyca

Zauważalny ruch gwiazd jest tylko możliwy przy tarczy Księżyca właśnie podczas zaćmienia.



Pełnia 27.09.2015 około 21:00 UTC     VS  Pełne zaćmienie 28.09.2015 02:30 UTC

Tak na realu wyglądało moje zaplecze sesji :)

Wiele nie brakowało a nie miałbym uwiecznionej chwili całkowitego zakrycia . A to dlatego że za blisko się rozstawiłem z całym sprzętem . 30 minut przed rozpoczęciem akcji podjąłem słuszną decyzję o wycofaniu się o 6 metrów do tył . He kiedy było zaćmienie słońca również niefortunnie się rozstawiłem i na osi po między teleskopem a słońcem na drodze pojawiła się głowica latarni ulicznej tutaj można zobaczyć jaki był z tego efekt.

6 komentarzy:

  1. Przemku! Super zdjęcia:-) I film timelapse! Jak zwykle świetna robota!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za tam pochlebną opinię . Czas przy sprzęcie tak przeleciał że szkoda gadać . Na szczęście pogoda była idealna . Trochę zaciągały mgły z pola, jednak do mnie nie dotarły.

      Usuń
  2. Tobie to dopiero wyszły dobre fotki :) Może kiedy uda mi się osiągnąć coś podobnego. Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki Patryk :) Przy takiej ogniskowej fotki księżyca są dość proste w obróbce . Jak podepniesz lustrzankę ze spokojem uzyskasz podobne wyniki. Fotka na której widzimy pełnię jest to stack z 6 klatek obrobiona w registax6 . Z jednej klatki ciężko uzyskać dobry detal przy małym szumie.

      Usuń
  3. Przemku, przepiekne zdjęcia Ksieżyca.. te kolorki.. mmm:)... Brawo! :). Latarnia? Ale za to miałeś podwójne zaćmienie Słońca haha :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O witam sympatycznego Kolegę :) Dzięki Mariusz . Zaćmienie słońca vs tranzyt latarni hihi . Przynajmniej ten timelapse jest nie powtarzalny .

      Usuń