środa, 14 stycznia 2015

WinJUPOS nie tylko dla Jowisza

Opis funkcji derotacji w przypadku innych planet .

Główną funkcją programu WinJupos jest możliwość derotacji planety Jowisz. Powstaje pytanie po co ta cała derotacja i co to daje?

Jak wiadomo każda planeta obraca się. Jedna szybciej inna wolniej . Podczas rejestracji  klipu wideo przy dłuższym czasie nagrywania obraz będzie przesunięty co będzie skutkowało zamazaniem szczegółów struktur.
Dlatego też nie warto nagrywać zbyt długich klipów . W przypadku Jowisza 1 minuta pliku video jest długością optymalną . Dłuższe pliki uwidocznią przesunięcie . Program również obsługuje funkcję derotacji plików AVI Jednak zważywszy na to że trudno trafić dobry Seeing korzystniej jest rejestrować pliki AVI do 60 sek. Wtedy mamy możliwość selekcji słabych stacków .

Powróćmy do tematu. W przypadku Jowisza WinJUPOS potrafi sam rozpoznać wielkość okręgu planety  . wystarczy kliknąć prawym przyciskiem myszy i zatwierdzić pole z zieloną strzałką.





Trzeba jednak pamiętać że planeta musi być dobrze zorientowana . Biegun Północny (N ) musi być na górze. Orientacja wschód zachód jest obojętna gdyż idzie to zmienić w zakładce. Opt.



Wybieramy normal image lub opcję  lustrzanego odbicia Mirrored. Dobrze jest już podczas rejestracji plików dobrze zorientować obraz planety. Gdyż unikniemy niepotrzebnej kompresji obrazu podczas zmiany orientacji. W moim przypadku teleskop w układzie newtona w progranie FireCapture zatwierdzam zminę osi Y X.

Niestety program nie rozpoznaje zróżnicowanych struktur innych planet . Ale i jest na to rada. Trzeba zrobić to manualnie. 

No to zabieramy się za marsa.


Po otwarciu programu klikamy na Celestial  body i zaznaczamy Planetę którą chcemy obrobić.


Następnie w zakładce Recording  klikamy na pozycję Image measurement.

wybieramy open image i ukarze się nam taki obraz.


W tym przypadku funkcja automatycznego wykrywania krawędzi nie będzie dostępna . Widać że okrąg jest za duży oraz nie jest w obrysie planety . Żeby okrąg znajdował się centralnie w obrysie planety musimy użyć skrótów  klawiszowych i tak 

Ctrl+ strzałki                                             ustalamy pozycję
Ctrl+PgUp lub Ctrl+PgDn                        ustalamy wielkość obrysu
Ctrl+P lub Ctrl+N                                     ustalamy kąt usytuowania Planety.
Ctrl+ space                                                obrót o 180st.




Tu już widzimy prawidłowe zorientowanie Marsa do obrysu. UWAGA możliwość edycji skrótami klawiszowymi jest możliwa po zaznaczeniu zakładki (Adj). Tak jak pokazuje czerwona strzałka.
Następnie obrabiamy planetę w celu dokonania derotacji . W krótce dla tych którzy nie wiedzą jak to się robi zrobię osobny opis. 

Na koniec przykładowe foto . Które pokazuje korzyści uzyskane podczas tej operacji. 

                             stack 1min                                                stack 3 x 1min derotacja.

stack 8x 1min derotacja.
 Widać większe wzmocnienie szczegółów po przez zastosowanie funkcji derotacji .Mamy bufor z większą ilością materiału przy zachowaniu odpowiedniej proporcji  rotacji Planety.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz