Opis funkcji derotacji w przypadku innych planet .
Główną funkcją programu WinJupos jest możliwość derotacji planety Jowisz. Powstaje pytanie po co ta cała derotacja i co to daje?
Jak wiadomo każda planeta obraca się. Jedna szybciej inna wolniej . Podczas rejestracji klipu wideo przy dłuższym czasie nagrywania obraz będzie przesunięty co będzie skutkowało zamazaniem szczegółów struktur.
Dlatego też nie warto nagrywać zbyt długich klipów . W przypadku Jowisza 1 minuta pliku video jest długością optymalną . Dłuższe pliki uwidocznią przesunięcie . Program również obsługuje funkcję derotacji plików AVI Jednak zważywszy na to że trudno trafić dobry Seeing korzystniej jest rejestrować pliki AVI do 60 sek. Wtedy mamy możliwość selekcji słabych stacków .
Powróćmy do tematu. W przypadku Jowisza WinJUPOS potrafi sam rozpoznać wielkość okręgu planety . wystarczy kliknąć prawym przyciskiem myszy i zatwierdzić pole z zieloną strzałką.
Trzeba jednak pamiętać że planeta musi być dobrze zorientowana . Biegun Północny (N ) musi być na górze. Orientacja wschód zachód jest obojętna gdyż idzie to zmienić w zakładce. Opt.
Wybieramy normal image lub opcję lustrzanego odbicia Mirrored. Dobrze jest już podczas rejestracji plików dobrze zorientować obraz planety. Gdyż unikniemy niepotrzebnej kompresji obrazu podczas zmiany orientacji. W moim przypadku teleskop w układzie newtona w progranie FireCapture zatwierdzam zminę osi Y X.
Niestety program nie rozpoznaje zróżnicowanych struktur innych planet . Ale i jest na to rada. Trzeba zrobić to manualnie.
No to zabieramy się za marsa.
Po otwarciu programu klikamy na Celestial body i zaznaczamy Planetę którą chcemy obrobić.
Następnie w zakładce Recording klikamy na pozycję Image measurement.
wybieramy open image i ukarze się nam taki obraz.
W tym przypadku funkcja automatycznego wykrywania krawędzi nie będzie dostępna . Widać że okrąg jest za duży oraz nie jest w obrysie planety . Żeby okrąg znajdował się centralnie w obrysie planety musimy użyć skrótów klawiszowych i tak
Ctrl+PgUp lub Ctrl+PgDn ustalamy wielkość obrysu
Ctrl+P lub Ctrl+N ustalamy kąt usytuowania Planety.
Ctrl+ space obrót o 180st.
Tu już widzimy prawidłowe zorientowanie Marsa do obrysu. UWAGA możliwość edycji skrótami klawiszowymi jest możliwa po zaznaczeniu zakładki (Adj). Tak jak pokazuje czerwona strzałka.
Następnie obrabiamy planetę w celu dokonania derotacji . W krótce dla tych którzy nie wiedzą jak to się robi zrobię osobny opis.
Na koniec przykładowe foto . Które pokazuje korzyści uzyskane podczas tej operacji.
stack 8x 1min derotacja.
Widać większe wzmocnienie szczegółów po przez zastosowanie funkcji derotacji .Mamy bufor z większą ilością materiału przy zachowaniu odpowiedniej proporcji rotacji Planety.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz