poniedziałek, 13 czerwca 2016

Wypad do Mielna Czerwiec 2016

Z naszą ośmiomiesięczną Córką wybraliśmy się nad polskie wybrzeże. Nie mogło jednak zabraknąć akcentu Astronomicznego. 
Będąc na miejscu kupiłem lornetkę o mocy 30x60 . Jest to lornetka rosyjska a raczej tak jest napisane bo za 120zl można kupić tylko chińską podróbkę . Jednak mimo to lornetka poprawnie ogniskuje obrazy i co nieco można było z niej wyczytać . 
Oto przykład 
Koniunkcja Księżyc oraz Planeta Jowisz 20160611-2134

Jest to prosta projekcja okularowa Do okulara lornetki przyłożony obiektyw prostego smartfona GALAXY A3 

Widać na tym prostym obrazie dwa obiekty układu słonecznego księżyc oraz powyżej Planetę Jowisz . Jak się okazuje nie potrzeba jakiś specjalnych drogich sprzętów żeby spojrzeć i uwiecznić obrazy ciał niebieskich. 
Widzimy że fotka była wykonaną na jasnym niebie. O tej godzinie bez trudu na wizualu można było zaobserwować punkt który jest Planetą.
Co ciekawe wiedząc dokładne położenie Jowisza które było w sąsiedztwie z księżycem Planetę również oglądałem przez lornetkę około godziny piętnastej . Był to już drugi przypadek w moim życiu kiedy to mogłem cieszyć wzrok widokiem Planety podczas dnia . Za pierwszy razem Planetą tą była Wenus.
Jeszcze wspomnę że kiedy już było całkiem ciemno na wizualu przez lornetkę można było zaobserwować i rozpoznać księżyce Jowisza oraz bardzo wyraźnie największe kratery na księżycu. Nieco później zaobserwowałem Planetę Mars a także Saturna na którym to  majaczyły jego przepiękne pierścienie.

Następnego dnia kiedy to z rodzinką byłem na plaży na niebie przewijały się chmurki które ukazały kolejne zjawisko astronomiczne.

Halo Słońca 12.06.2016

Tutaj wystarczyło tylko zrobić pstry smartfonem i cała robota :) Dla podkreślenia kolorów na okręgu zdjęcie wzbogaciłem zwiększoną saturacją .
Zjawisko Halo można również zaobserwować kiedy księżyc jest w pełni a delikatne chmurki które to zamieniają się mikro kryształy lodu dają efekt rozczepiania światła łudząco przypominające tęczę.

Księżyc Projekcja okularowa lornetka 30x60 galaxy A3 

 Bezpośrednie foto na maksymalnym cyfrowym powiększeniu galaxy A3

Galaxy A3 w okularze lornetki 30x60

Są to fotografie porównawcze które ukazują siłę prostej lornetki

Podsumowując : Mając prostą lornetkę o sile 30x60 zaobserwowałem na niebie trzy planety
 Jowisza, Marsa oraz Saturna . Księżyc, halo słońca oraz cztery księżyce Jowisza . Mam nadzieję że moja publikacja zachęciła młodszych przyszłych astro amatorów do obserwacji skrawka naszego wszechświata .

Zachód słońca Mielno 11.06.2016


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz