czwartek, 13 lutego 2014

Seeing upolowany

Kolejne podejście do Planety Jowisz tym razem po małych trudnościach udało się pozbierać poprawne obrazy.

Jowisz 2014-02-12-1949 UT kolor RGB


Nie brakowało wiele i nie było by tej fotki . Wieczorem rozstawiłem się ze sprzętem i zacząłem nagrywać AVI-ki Planety Jowisz. Atmosfera jak to ostatnio bywa była bardzo niespokojna. Jednak miałem nadzieję że się poprawi. I rzeczywiście wszystko zaczęło jakby mniej pływać . Z wielką nadzieją oczekiwałem ostrych obrazów . Ale niestety histogram pokazywał mi z każdą minutą spadek siły światła z 60 % zrobiło się około 12% . Widoczna była lekka mgiełka i pomyślałem że to dlatego taki spadek siły światła. Już zacząłem kończyć imprezę laptop już w domku. Pomyślałem sobie że na zakończenie spojrzę na wizualu na księżyc.
Jakie było moje zdziwienie  patrząc na lustro wtórne na którym była poświata księżyca że całe lustro było zaparowane. Od razu skojarzyłem co mogło być powodem spadku siły światła na Jowiszu. Wcześniej przy teleskopie w systemie Cassegraina nie miałem nigdy takiej przygody. Oczywiście suszarka w ruch i po minucie LW jak nowe . Poszedłem ponownie po laptopa i faktycznie jakby nigdy nic siła światła znowu 60% . Po niecałym kwadransie pliki AVI zaczęły być bardzo wyraźne co mnie zdumiało a przecież niemal się zwinąłem ze sprzętem a tu taka niespodzianka. Kolejna lekcja w dziedzinie astrofotografii . Po około 10 minutach Seeing na stałe się pogorszył . Ale myślę że nie ma co narzekać . :-) 


Jowisz 2014-02-12-1949 UT BW

Jowisz 2014-02-12-2042 UT

6 komentarzy:

  1. Przemek aż miło oglądać jest twoje Jowisze , aż czekam z niecierpliwością na Saturna z twojej rurki .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj Kacper z Saturnem to trzeba mieć naprawdę szczęście. Planeta nisko nad horyzontem aberacja da popalić . Ale tak jak napisał kiedyś Piotr że są takie 2 lub 3 dni roku na dobre wyniki. Moim odwicznym marzeniem jeżeli chodzi o Saturna jest zrobić fotke co będzie widać szczeline Cassiniego na całym obwodzie . Nigdy nie miałem takiej fotki . Tak że zmotywowany jestem :-) Dzięki Kacper za opinię.

      Usuń
  2. Genialne fotki. W moim teleskopie bardzo często zaparowywuje ten menisk maksutova, LW jeszcze takiego psikusa mi nie zrobiło ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło czyta sie takie wpisy . Dzięki Przemko . Ale do genialności to jeszcze sporo brakuje. Co nie bedę ukrywał że to co teraz mi wychodzi daje sporo radości. Tym bardziej że podjełem spore ryzyko kupując SW300/1500 . Gdyż na forum nie uzyskałem 100% odpowiedzi czy moja decyzja jest trafna. Na szczęście wszystko stroi i raczej nie można miec powodu do narzekań. Jednak mam świadomość że moja obróbka ma wiele do życzenia oraz można jeszcze bardziej efektywnie pozyskac ostre obrazy. Ale to już pewnie zabawa na przyszły sezon Jowiszowy. :-)

      Usuń
  3. Witaj. Jak ze stabilnością dość długiej rury ? Nie doczytałem , jaki masz montaż?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hej. Jak są nieregularne podmuchy to obraz z Planetką skacze ale to chyba na każdym od 8cali w górę . No ogół nie ma problemu . Mój montaż to NEQ6 jest opisane w zakładce mój sprzęt. Pozdr.

      Usuń