piątek, 24 stycznia 2014

Sky - Watcher 300/1500

Jednak zdecydowałem się na kupno nowej tuby .
Po długich namysłach i rozmowach wybór padł na teleskop Sky-Watcher N-300/1500 (BKP300/1500) OTAW Dual Speed. Zakup dokonałem przez intranet korzystając z firmy teleskopy.pl .  Sklep oceniam jako godny polecenia. Bardzo dobry kontakt . Oraz fachowe doradztwo  w wyborze akcesoriów.


Tuba przyjechała do mnie w dwóch częściach .  Tuba z obejmami i z szyną  dovetail oraz w drugiej paczce znajdowało się serce teleskopu czyli lustro główne o średnicy 305mm 12 cali.



Zwierciadło główne 305mm

PARAMETRY
 • System optyczny:    reflektor Newtona
• Figura lustra:    paraboloida obrotowa
• Średnica zwierciadła:    305 mm
• Ogniskowa obiektywu:    1500 mm
• Światłosiła:    1/5
• Dokładność wykonania zwierciadła:    1/8λ
• Zdolność rozdzielcza:    0,4''
• Zasięg gwiazdowy teoretyczny:    14,5 magnitudo
• Maksymalne użyteczne powiększenie:    600x
• Wymiary (średnica x długość):    355 x 1450 mm
• Waga:    18 kg


 Szukałem teleskopu do Planet lecz dedykowane teleskopy o aperturze 12 cali  i długich ogniskowych są bardzo drogie. Dlatego podjąłem ryzyko i kupiłem tańszy  teleskop w układzie Newtona.
Miałem wątpliwość  gdyż obawiałem się że wybierając jasnego Newtona  obrazy Planet mogą być zbyć jasne i nie pozwoli mi to na uzyskanie odpowiedniego kontrastu.Jednakże miałem nadzieję że wydłużenie ogniskowej po przez soczewkę Barlowa odpowiednio go przyciemni a jednocześnie pozwoli uzyskać oczekiwane powiększenie .Wczoraj teleskop miał pierwsze spotkanie z niebem . W następnej publikacji zamieszczę materiały.

Porównanie mojej wcześniejszej tuby z obecną 
SW 300/1500 vs  U boot 200/3500

Widać kolosalną równicę jeżeli chodzi o gabaryty . Zamocowanie tuby na montażu neq6 pro było bardzo problematyczne. Przy dostawieniu tuby do prowadnicy montażu było bardzo nieporęczne  trzymanie tuby  18 kg jednocześnie walcząc żeby montaż się nie odsuwał . Brakowało trzeciej ręki żeby można było dokręcić zacisk w prowadnicy. Rozwiązanie było zaprojektowanie oraz wykonanie takiego jakby wieszaka z możliwością regulacji położenia tuby celem jej precyzyjnego wyważenia .





Teraz zakładanie tuby na montaż to czysta przyjemność . 
Dodatkowo okazało się że można było wykorzystać przedłużkę oraz 2 przeciwwagi z mojego starego montażu.

Przeciwwaga

Mam nadzieję że ten teleskop do mi tyle samo radości jak mój stary dobry Cassegrain 200/3500.

5 komentarzy:

  1. Kurcze różnica jest ogromna SZOK . Teraz to tylko życzyć ci pogody żebyś wycisnął z te 12stki jak najwięcej .
    Pozdrowienia Kacper

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie no! Nie omieszkam pogratulować zakupu. No to teraz zobaczymy na co Was stać. Mam na myśli Ciebie i tubę.

    Pozdrawiam i życzę czystego nieba.

    OdpowiedzUsuń
  3. Dziękuję Panowie za ciepłe komentarze . Na pewno nowy sprzęt poprawi jakość fotek w porównaniu do U-boota . Lecz zawsze pierwszy teleskop będzie tym pierwszym.

    OdpowiedzUsuń
  4. Przemku coś pięknego, po prostu widok Twojej nowej tuby zapiera dech w piersiach. Życzę czystego nieba :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Witam ,

    Mam zamiar soie sprawic taki sam sprzet //

    Mogbys mi tylko odpowiedziec na kilka pytan ?

    Moze na email ?

    OdpowiedzUsuń